Οι Αχαρνές είναι μια από τις ελάχιστες πλέον πόλεις που διαιρούνται ακόμα και σήμερα στο πιο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού από τη διέλευση σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ.
Η διαίρεση της πόλης σε δύο τμήματα, μετρά πλέον περισσότερα από 100 χρόνια. Η ανάπτυξη της πόλης και η πληθυσμιακή έκρηξη συμβάλλουν ώστε τα προβλήματα της χωρικής διαίρεσης, να γίνονται συνεχώς εντονότερα.
Στο τμήμα από ΣΚΑ έως τον παλιό Σταθμό Αχαρνών, μήκους 1600μ. περίπου, υπάρχει μόνο μια ανισόπεδη διάβαση (Γέφυρα) η οποία δεν διαθέτει επαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά για να απορροφήσει τους αυξημένους κυκλοφοριακούς φόρτους στο κέντρο της πόλης.
Υπάρχει μια μόνο ισόπεδη διάβαση, ανατολικά του παλιού σταθμού «Αχαρνές» (Κύπρου, Αριστοτέλους), η οποία λειτουργεί με πολλά ζητήματα ασφάλειας για τους οδηγούς και δημιουργεί παράλληλα σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα που διαχέονται στην πόλη και ειδικότερα στις οδούς Κύπρου και Αριστοτέλους.

Η διαίρεση της πόλης θα γίνει ακόμα πιο έντονη στο προσεχές μέλλον όταν υλοποιηθεί το έργο της παράκαμψης στην περιοχή Λουτρό με παράλληλη διατήρηση της υφιστάμενης γραμμής.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΟΣΕ τον προσεχή Ιούνιο θα δημοσιευθεί προς δημοπράτηση το έργο αναβάθμισης της γραμμής ΣΚΑ – Οινόη με προϋπολογισμό 300 εκ. ευρώ.
Το έργο αφορά την αναβάθμιση του τμήματος της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και του Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόης, μήκους περίπου 52 χλμ., που έχει κατασκευαστεί από το 1960 και εξακολουθεί να χρησιμοποιεί παλαιές υποδομές.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν την ανακατασκευή της σήραγγας του Αγίου Στεφάνου, την κατασκευή κάτω διάβασης στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αλιάρτου, την κατάργηση ισόπεδων διαβάσεων και την αναβάθμιση των γραμμών με σύγχρονα υλικά και καλύτερες προδιαγραφές ασφάλειας. Στο πλαίσιο του έργου, θα αναβαθμιστούν επίσης οι συνθήκες για την ηλεκτροκίνηση και θα γίνει αλλαγή στην “στενή” σήραγγα του Αγίου Στεφάνου, ώστε να διευκολύνεται η διέλευση εμπορικών αμαξοστοιχιών.
Η πρόοδος του έργου αναμένεται να αυξήσει τη χωρητικότητα και την ταχύτητα του σιδηροδρομικού τμήματος, μειώνοντας το χρόνο ταξιδιού στην κεντρική σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης και στα δρομολόγια του προαστιακού. Οι ταχύτητες αναμένεται να φτάσουν περίπου τα 120 χλμ./ώρα, από 90 χλμ./ώρα που είναι σήμερα.
Το έργο είναι εξασφαλισμένο χρηματοδοτικά μέσω του προγράμματος Σύνδεσης της Ευρώπης (CEF II) και εκτιμάται ότι θα βελτιώσει σημαντικά τις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας, εξυπηρετώντας τόσο την επιβατική όσο και την εμπορευματική κυκλοφορία.
Η αναβάθμιση της γραμμής στην υφιστάμενη χάραξη σημαίνει την οριστική απομάκρυνση από την υλοποίηση ενός έργου όπως είναι η υπογειοποίηση του τμήματος ΣΚΑ – Αχαρνές. Γι’ αυτό και βρισκόμαστε ενώπιο της τελευταίας ευκαιρίας να διεκδικήσουμε την υλοποίησή του.
Στο παρελθόν ο Δήμος Αχαρνών καταγράφηκε ως ο μόνος Δήμος ο οποίος δεν διεκδίκησε και δεν πήρε ανταποδοτικά έργα υπογειοποίησης τμημάτων της Αττικής Οδού με παράλληλη δημιουργία κοινόχρηστών χώρων .
Δεν νοείται αυτό το κακό ιστορικό παρελθόν μη διεκδικήσεων να συνεχιστεί και στην περίπτωση της προγραμματιζόμενης αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής στο κέντρο της πόλης, η οποία θα παγιώσει τη σημερινή κατάσταση διαίρεσης του αστικού ιστού για τα επόμενα 50-100 χρόνια τουλάχιστον.
Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη έργο υπογειοποίησης σε τμήμα της γραμμής στην περιοχή των Σεπολίων, ενώ το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα επιτυχημένης διεκδίκησης και υλοποίησης είναι η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στον όμορο Δήμο Αγίων Αναργύρων η οποία εξασφάλισε πράσινη ζώνη αναψυχής και αθλητισμού σε μήκος περίπου 2χλμ.

Ο Δήμος Αχαρνών είναι ενώπιον μιας πρόκλησης με στόχο:
α) τη δημιουργία μετά από 100 χρόνια ύπαρξης του σιδηροδρομικού τείχους ενός ενιαίου αστικού και πολεοδομικού ιστού και
β) την εξασφάλιση εκτεταμένων κοινόχρηστων χώρων αθλητισμού, αναψυχής, πολιτισμού σε μήκος 1,6χλμ.
Καλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο Αχαρνών, να αποφασίσει
1) ότι η υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών είναι ζήτημα άμεσης προτεραιότητας, ενόψει των προγραμματισμένων έργων αναβάθμισης που θα παγιώσουν τη σημερινή κατάσταση για τα επόμενα 50-100 χρόνια.
2) Να ξεκινήσει ο κ. Δήμαρχος, κατόπιν ώριμης και συγκροτημένης πρότασης που θα συντάξουν έμπειροι σύμβουλοι, άμεσα διαπραγματεύσεις με το Υπουργείο Υποδομών και τον ΟΣΕ για την εκπόνηση μελετών υπογειοποίησης και εξεύρεσης χρηματοδότησης για την υλοποίηση του έργου.
Το επείγον του θέματος τεκμαίρεται από την προγραμματισμένη δημοπράτηση του έργου αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ – Οινόη τον προσεχή Ιούνιο.
Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος
Επικεφαλής Δημοτικής Παράταξης Αχαρνών – Θρακομακεδόνων
«ΑΞΙΑ στην πόλη μας»